1. „POLONEZ I MUZYKA DWORU SASKIEGO W DREŹNIE ORAZ WARSZAWIE”

Wykonawcy

Paulina Tkaczyk-Cichoń – klawesyn

W programie

J. Kozłowski, K. Kurpiński, A. Leopold, J. Elsner, Ch.S. Binder

W programie koncertu znajdują się zapomniane i na nowo odkrywane polonezy polskich kompozytorów z przełomu XVIII i XIX w. oraz sonata Christlieba Siegmunda Bindera (1723-1789), którego twórczość również należy do niedawno odkrytej. Kompozytor ten całe życie związany był z dworem Augusta III Sasa - króla Polski, który równocześnie jako Fryderyk August II był elektorem saskim oraz jego wnuka Fryderyka Augusta III. Temu ostatniemu dedykował Binder niektóre swoje utwory. Był on jednym z najważniejszych prekursorów nowej estetyki muzycznej, która narodziła się w XVIII w. i doprowadziła do utrwalenia się stylu klasycznego. Wg Richarda Engländera: „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję jaką C.Ph.E. Bach w Berlinie”. Program koncertu spaja muzykę wykonywaną na dworach: warszawskim i drezdeńskim – poprzez niezwykle popularny w Niemczech – polonez oraz twórczość Bindera, która łączy te dwa ośrodki.

Program szczegółowy

J. Kozłowski (1757-1831) „Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”:
- Polonoise Es-dur op. 5 nr 2
- Polonoise f-moll op. 5 nr 10
klawesyn
J. Kozłowski (1757-1831) „Recueil des Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”:
- Polonoise d’un air italien de l’opera la Villanella rapita „Con umil reverenza”
- Polonoise d’un air italien de l’opera Le Barbier de Seville „Già riede primavera”
klawesyn
K. Kurpiński (1785-1858) „Zbiór Ulubionych Polonezów Kapelmistrza K. Kurpińskiego”:
- Polonez B-dur nr 6
- Polonez D-dur nr 7
klawesyn
A. Leopold (XVIII/XIX) „Quatre Polonaises”:
- Polonaise Militaire D-dur nr 1
klawesyn
J. Elsner (1769-1854) „Trois Polonaises arrangees pour le Clavecin”:
- Polonaise Es-dur nr 2
klawesyn
Ch.S. Binder (1723-1789) Sonata a-moll op. 1 nr 5 klawesyn