3. „MUZYCZNY SALON SOBIESKIEGO I MARYSIEŃKI – SOBIESKI POD WIEDNIEM”

Wykonawcy

Zespół „Artemision”: Klaudia Matlak – skrzypce barokowe, Julia Karpeta – viola da gamba, Paulina Tkaczyk – klawesyn i flet traverso

W programie

J.M. Hotteterre, M. Marais, J.M. Leclair, G.Ph. Telemann

W programie koncertu zaprezentowana zostanie przede wszystkim muzyka francuska i polska z uwagi na muzyczne upodobania Jana III Sobieskiego i jego żony. Dzięki miłości do Marii Kazimiery de La Grange d'Arquien, zwanej „Marysieńką”, zafascynowanej dworem Ludwika XIV, Sobieski związany był ze stronnictwem profrancuskim i dworem francuskim. Nie bez powodu w programie koncertu znajduje się między innymi muzyka francuska: J.M. Hotteterre’a, czy M. Marais’a, którą „Marysieńka” bardzo lubiła i chętnie słuchała. Z muzyki francuskiej i polskiej czerpał inspiracje G.Ph. Telemann. Podróżując po Polsce zetknął się z rodzimą muzyką taneczną – dworską i ludową, nawiązując do niej w wielu swoich kompozycjach, w związku z tym zaprezentowane zostaną również jego dzieła. Koncert wieńczą anonimowe utwory napisane na cześć Jana III Sobieskiego w aranżacji na skrzypce, violę da gamba i klawesyn.

Program szczegółowy

G.Ph. Telemann (1681-1767) „Concerto Polonois” TWV 43:G7: Polonez skrzypce, viola da gamba, b.c.
J.M. Hotteterre (1674-1763) „Pieces a deux Flutes” D-dur Premier livre skrzypce, flet, viola da gamba
J.M. Leclair (1697-1764) Sonata triowa D-dur skrzypce, viola da gamba, b.c.
M. Marais (1656-1728) „Les Folies d’Espagne” Deuxieme livre Pieces de viole viola da gamba, b.c.
G.Ph. Telemann Sonata triowa g-moll skrzypce, viola da gamba, b.c.
Anonim

Trzy pieśni o Królu Janie III Sobieskim :

- Marsz Sobieskiego, jak wołał naród pod broń

- Obertas. Jak Sobieski w głowie sobie układał

- Mazur. Sobieski na przedzie

skrzypce, viola da gamba, klawesyn