8. „ZAPOMNIANA MUZYKA POLSKA”

Wykonawcy

Aleksandra Zamojska – sopran, Paulina Tkaczyk – klawesyn

W programie

J. Kozłowski, A. Leopold, K. Kurpiński, J. Elsner, M.K. Ogiński

W programie koncertu znajduje się zapomniana i na nowo odkrywana muzyka polskich twórców drugiej połowy XVIII i pierwszej XIX wieku. Królować będzie POLONEZ, jeden z najważniejszych polskich tańców narodowych. Usłyszeć go można w ciekawej obsadzie na sopran i klawesyn oraz klawesyn solo w twórczości Józefa Kozłowskiego, Antoniego Leopolda, jak również Michała Kleofasa Ogińskiego, który obok tanecznych miniatur komponował także pieśni i romanse. Są one niezwykle interesującym działem w jego twórczości. Napisane zostały do tekstów francuskich i włoskich, w tym programie wykonywane są między innymi w polskich tłumaczeniach, których autorką jest Wisława Szymborska. Perełkami repertuarowymi są także Dumka z opery „Kalmora czyli Prawo ojcowskie Amerykanów” Karola Kurpińskiego, arie Józefa Elsnera dedykowane Giuseppinie Mostowskiej oraz fragmenty mszy Józefa Kozłowskiego napisane na okoliczność śmierci króla Polski Stanisława Augusta.

Z fragmentami repertuaru mogą się Państwo zapoznać na kanale YouTube Pauliny Tkaczyk.

Program szczegółowy

J.Kozłowski (1757-1831) „Polonoises pour voix et clavecin ou piano-forte”:
- Polonoise D-dur op. 5 nr 8 „Powróciwszy z wypraw wojennych”
- Polonoise D-dur op. 5 nr 9 „Samodzierżca narodu”
sopran, klawesyn
A. Leopold (XVIII/XIX) „Quatre Polonaises”:
- Polonaise Militaire D-dur nr 1
klawesyn
J. Kozłowski (1757-1831) „Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”:
- Polonoise f-moll op. 5 nr 10
klawesyn
J. Kozłowski (1757-1831) „La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14,
pt. Missa pro defunctis”:
- Nr IX Benedictus
sopran. klawesyn
J. Kozłowski (1757-1831) „La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14,
pt. Missa pro defunctis”:
- Nr XIII Marche pour la procession
- Nr XIV Marche Adagio
klawesyn
K. Kurpiński (1785-1858) Dumka z opery „Kalmora czyli Prawo ojcowskie Amerykanów”:
- „Na samotne moje ściany ni słońce zaświeci”
sopran, klawesyn
J. Elsner (1769-1854) „Tre Arie ed un Duettino per il soprano con Accompagnamento di Cembalo” composte e dedicate a Sua Eccelenza la Sig:ra  Contessina Giuseppina Mostowska:
- „Parlo, ma ognor parlando di te parlar, procuro” (Mówię, ale za każdym razem gdy mówię, staram się mówić o Tobie)
- „Quel ruscelletto che l’onde chiare or or col mare confonderà” (Ten mały strumyk, którego czyste fale mieszają się z morzem)
- „Non so dirti il mio contento” (Nie potrafię wyrazić, jak bardzo się cieszę)
sopran, klawesyn
J. Kozłowski (1757-1831) „Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”:
- Polonoise Es-dur op. 5 nr 2
klawesyn
M.K. Ogiński (1765-1833) - II Polonez B-dur „Più non desidero” (Bogactw nie pragnę już)
- „Félicité passée” (Minęły błogie dni)
- „Do Dafnisa”    
- „Zamilcz, ach zamilcz już”
sopran, klawesyn