8. „ZAPOMNIANA MUZYKA POLSKIEGO BAROKU”

Wykonawcy

Aleksandra Zamojska - sopran, Marzena Biwo - skrzypce barokowe, Elżbieta Górka - skrzypce barokowe, Konrad Górka - wiolonczela barokowa, Paulina Tkaczyk - klawesyn

W programie

Zbiór polonezów Anny Marii Saskiej, Eryk Brikner, Piotr Żelechowski, Kasper Förster jun., Jan Piotr Habermann, Maciej Wronowicz

Koncert rozpoczyna się cyklem polonezów ze zbiorów Anny Marii Saskiej, zachowanych w rękopisach Sächsische Landesbibliothek w Dreźnie. Kolejne dzieło to utwór wokalno-instrumentalny - Psalm „LaudatePueri” Eryka Briknera - swoista mowa dźwięków, podkreślająca znaczenie tekstu słownego. Perełki repertuarowe, które następnie usłyszymy, to Fantazja Piotra Żelechowskiego, zbudowana z preludium o cechach improwizacyjnych i fugi oraz sonata K. Förstera jun. - „La Sidon”. Ten pięcioczęściowy utwór napisany jest na zasadzie kontrastu tempa, charakteru, a nawet obsady. Kolejne dzieło - Aria o św. Matce Annie Jana Piotra Habermanna -  wybitnego skrzypka, kapelmistrza i kompozytora, jest przykładem przenikających się stylów: barokowego oraz galant. Ostatnim utworem koncertu, który znajduje się w rękopisach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie, jest „In dulci iubilo” Macieja Wronowicza. Ilustruje on nie tylko piękne progresje, ale przede wszystkim koloraturową linię melodyczną, która jest wyznacznikiem radosnego charakteru tekstu.

Program szczegółowy

Zbiór Anny Marii Saskiej Wybór Polonezów (II poł. XVIII w.) skrzypce, klawesyn
E. Brikner (1705-1760) „Laudate Pueri” Ps. 113 sopran, dwoje skrzypiec, b.c.
P. Żelechowski  (ok. poł. XVII w.) Fantasia d-moll klawesyn solo
K. Förster jun. (1616-1673) Sonata „La Sidon” dwoje skrzypiec, wiolonczela, b.c.
J.P. Habermann (I poł. XVIII w.) „Ista, quam laeti” sopran, dwoje skrzypiec, wiolonczela, b.c.
M. Wronowicz (II poł XVII w.) „In dulci iubilo” sopran, dwoje skrzypiec, b.c.