logotype

   

Propozycje koncertowe - solo i z zespołem

 

KLAWESYN I FLET TRAVERSO

 



 1. „KLAWESYN – KRÓL INSTRUMENTÓW BAROKOWYCH”

Paulina Tkaczyk – klawesyn


„Po hiszpańsku i po niemiecku”

Program koncertu ukazuje dwa bardzo różnorodne, a zarazem łączące się ze sobą światy muzyczne. Z jednej strony sięga jeszcze do korzeni barokowych, z drugiej zaś prezentuje elementy stylów galant, empfindsamer Stil oraz Sturm und Drang. Poprzez bardzo wirtuozowskie, ekspresyjne i niezwykle ciekawe harmonicznie dzieła, bogactwo tych dwóch odmiennych narodowości nabiera szczególnego wyrazu. Program ten przedstawia zarówno twórczość znanych jak i dopiero odkrywanych kompozytorów, co dodatkowo podkreśla jego walory i pozwala ukazać różne oblicza klawesynu.

 W programie:

P.A. Soler, A. Viola, C.Ph.E. Bach, Ch.S. Binder

 of-01 zal 4 male

Program szczegółowy:

 

 

P.A. Soler (1729-1783)

„Fandango”

klawesyn

A. Viola (1738-1798)

Sonata D-dur ze zbioru

Organa Hispanica

klawesyn

C.Ph.E. Bach (1714-1788)

Fantasia C-dur Wq 59/6 - H 284

klawesyn

Ch.S. Binder (1723-1789)

Sonata III c-moll op.1

klawesyn

 
 

2. „SŁOŃCE ZAKLĘTE W DŹWIĘKACH HISZPANII I WŁOCH”

Zespół „Finesis Trio”: Katarzyna Puch – sopran, Małgorzata Włodarczyk – gitara i lutnia, Paulina Tkaczyk – klawesyn


Program koncertu obrazuje ukryty w formach i rytmach temperament muzyki hiszpańskiej i włoskiej. Rozpoczyna się pieśniami hiszpańskimi z przełomu renesansu i baroku, odkrytymi niedawno przez zespół „Finesis Trio” w Bibliotece Katalońskiej w Barcelonie. Szczególnie interesującym brzmieniowo i równie rzadko wykonywanym utworem jest osobliwa kantata hiszpańska G.F. Händla „No se emenderá jamás”, napisana na bardzo oryginalny, jak na owe czasy skład – sopran, gitarę oraz basso continuo. Ekspresyjne i wirtuozowskie Fandango oraz Chaconne – tańczone początkowo w Hiszpanii przy dźwiękach kastanietów, przedstawiają różnorodne aspekty muzyki. Ciekawostką repertuarową jest także jedna z sześciu sonat T. Giordaniego napisana na gitarę i basso continuo – niezwykle nastrojowy, a zarazem energetyczny utwór. Krótkie pieśni Seguidillas Boleras F. Sora o zabarwieniu humorystycznym i groteskowym poruszają także poważną tematykę. 

 W programie:

G.F. Händel, L. Boccherini, T. Giordani, J. Duphly, F. Sor

 of-02 zal 6 male

Program szczegółowy:

 

 

Música Barocca Español

Pieśni hiszpańskie

sopran, b.c.

G.F. Händel (1685-1759)

„Fandango”

sopran, gitara, b.c.

T. Giordani (ca. 1730-1806)

Sonata VI C-dur

gitara, b.c.

J. Duphly (1715-1789)

Chaconne F-dur (Troisième Livre)

klawesyn

F. Sor (1778-1839)

Seguidillas

sopran, gitara

L. Boccherini (1743-1805)

Introdukcja i Fandango z Kwintetu gitarowego D-dur, G 448

gitara, klawesyn

  
 

 3. „MUZYCZNY SALON SOBIESKIEGO I MARYSIEŃKI – SOBIESKI POD WIEDNIEM”

Zespół „Artemision”: Klaudia Matlak – skrzypce barokowe, Julia Karpeta – viola da gamba, Paulina Tkaczyk – klawesyn i flet traverso 


W programie koncertu zaprezentowana zostanie przede wszystkim muzyka francuska i polska z uwagi na muzyczne upodobania Jana III Sobieskiego i jego żony. Dzięki miłości do Marii Kazimiery de La Grange d'Arquien, zwanej „Marysieńką”, zafascynowanej dworem Ludwika XIV, Sobieski związany był ze stronnictwem profrancuskim i dworem francuskim. Nie bez powodu w programie koncertu znajduje się między innymi muzyka francuska: J.M. Hotteterre’a, czy M. Marais’a, którą „Marysieńka” bardzo lubiła i chętnie słuchała. Z muzyki francuskiej i polskiej czerpał inspiracje G.Ph. Telemann. Podróżując po Polsce zetknął się z rodzimą muzyką taneczną – dworską i ludową, nawiązując do niej w wielu swoich kompozycjach, w związku z tym zaprezentowane zostaną również jego dzieła. Koncert wieńczą anonimowe utwory napisane na cześć Jana III Sobieskiego w aranżacji na skrzypce, violę da gamba i klawesyn.

 

 W programie:                               

J.M. Hotteterre, M. Marais, J.M. Leclair, G.Ph. Telemann

Program szczegółowy:

 

 

G.Ph. Telemann (1681-1767)

„Concerto Polonois” TWV 43:G7: Polonez

skrzypce, viola da gamba, b.c

J.M. Hotteterre (1674-1763)

„Pieces a deux Flutes” D-dur Premier livre

skrzypce, flet, viola da gamba

J.M. Leclair (1697-1764)

Sonata triowa D-dur

skrzypce, viola da gamba, b.c.

M. Marais (1656-1728)

„Les Folies d’Espagne” Deuxieme livre Pieces de viole

viola da gamba, b.c.

G.Ph. Telemann

Sonata triowa g-moll

skrzypce, viola da gamba, b.c.

Anonim

Trzy pieśni o Królu Janie III Sobieskim :

- Marsz Sobieskiego, jak wołał naród pod broń 

- Obertas. Jak Sobieski w głowie sobie układał

- Mazur. Sobieski na przedzie

skrzypce, viola da gamba, klawesyn

 

Troisieme Livre”

 

4. „CZTERY PORY ROKU”

Zespół „Cantica Sacra”: Izabela Szlachta-Dowgiałło – skrzypce, Paulina Tkaczyk – klawesyn


Któż z nas nie zna „Czterech Pór Roku” Antonia Vivaldiego? Jest to do dziś najpopularniejsza i bardzo chętnie słuchana kompozycja tego twórcy, dzieło ponadczasowe. Cykl czterech koncertów uwielbiany pod każdą postacią, zostanie tym razem wykonany w nowatorskiej wersji na dwa instrumenty: skrzypce solo i klawesyn w roli orkiestry. Ta muzyka, będąca esencją włoskiego baroku, oczarowuje bogatą paletą muzycznych barw, pełną ekwilibrystycznych pochodów i emocji. Zachwyca nie tylko niezwykłą wirtuozerią, ale także zniewalającym kunsztem linii melodycznych oraz niebywałymi środkami wyrazu. Vivaldi jawi się jako doskonały „malarz natury”, bawiący się kolorami, kreujący terminologię muzyki programowej.

 

 W programie:                                                    

A. Vivaldi

of-04 zal 9 male

Program szczegółowy:

 

 

A. Vivaldi (1678 – 1741)

Koncert nr  1 „Wiosna” E-dur RV 269

skrzypce, klawesyn

A. Vivaldi (1678 – 1741)

Koncert nr  2 „Lato” g-moll RV 315

skrzypce, klawesyn

A. Vivaldi (1678 – 1741)

Koncert nr  3 „Jesień” F-dur  RV 293

skrzypce, klawesyn

A. Vivaldi (1678 – 1741)

Koncert nr  4  „Zima” f-moll RV 297 

skrzypce, klawesyn

 

 

5. „MUZYCZNE PERŁY DAWNEJ EUROPY – MISTRZOWIE PRZEDKLASYCZNI I KLASYCZNI”

Zespół „Musica Graziosa”: Paulina Tkaczyk – flet traverso i klawesyn, Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn


Program koncertu przybliży słuchaczom unikatowe sonaty na klawesyn i flet oraz klawesyn solo Ch.S. Bindera, zapomnianego przez minione dwieście lat drezdeńskiego kompozytora i instrumentalisty. Utwory te pełne są wyrazu, pasji, namiętności oraz niezwykłych wirtuozowskich „akrobacji”. Z jednej strony sięgają jeszcze do korzeni barokowych, z drugiej zaś prezentują elementy stylów przejściowych i klasycznego. Kolejną ciekawostką repertuarową są bardzo rzadko wykonywane sonaty na cztery ręce „klasyków wiedeńskich”: W.A. Mozarta oraz L. van Beethovena. Pisane były głownie w celach pedagogicznych, ale jest to muzyka na najwyższym artystycznym poziomie. Na szczególne zainteresowanie zasługuje sonata L. van Beethovena, przeznaczona na klawesyn. W utworze tym występuje przerobiony przez kompozytora motyw „losu” z V Symfonii, tyle że w radosnym charakterze, co zwiastuje także tonacja Sonaty D-dur.

 

 W programie:                                                                                             

Ch.S. Binder, W.A. Mozart, L. van Beethoven

of-05 zal 10 male

Program szczegółowy:

 

 

Ch.S. Binder (1723-1789)

Sonata G-dur nr 1

klawesyn, flet

Ch.S. Binder

Sonata e-moll nr 5

klawesyn, flet

W.A. Mozart (1756-1791)

Sonata D-dur KV 381 (123a) na cztery ręce

klawesyn

L. van Beethoven (1770-1827)

Sonata  I D-dur na cztery ręce klawesyn

 

6. „KLAWESYN I PIANOFORTE – TAK PODOBNE, A JEDNAK...”

Katarzyna Drogosz – pianoforte, Paulina Tkaczyk – klawesyn i pianoforte


Pianoforte i klawesyn – „dwaj bracia”, podobni, a jakże inni… Kiedy koncertują razem, uzupełniają się, wymieniają barwami, dają efekt niezwykły. Program koncertu, na który składają się dzieła synów „wielkiego Bacha”: Carla Philippa Emanuela, Wilhelma Friedmanna i Johanna Christiana oraz drezdeńskiego kompozytora – Christlieba Siegmunda Bindera, ukazuje wzajemne przenikanie się – galant, rokoko, Empfindsamkeit, Sturm und Drang jak również stylu klasycznego – tworząc stylistyczny pluralizm i ukazując w sposób oryginalny „okres przejściowy” – pełen uniesień i zaskakujących zwrotów.

W programie:

C.Ph.E. Bach, W.F. Bach, J.Ch. Bach, Ch.S. Binder

of-06 zal 14 male

Program szczegółowy:

 

 

C.Ph.E. Bach (1714-1788)

Vier kleine Duetten    

klawesyn, pianoforte

Ch.S. Binder (1723-1789)

Sonata a-moll nr V op. 1     

klawesyn solo

J.Ch. Bach (1735-1782)

Sonata G-dur, op. 15

klawesyn, pianoforte

W.F. Bach (1710-1784)

Dwa Polonezy D-dur i d-moll, Falck 12

pianoforte solo

W.F. Bach (1710-1784) Concerto F-dur, Falck 10 klawesyn, pianoforte

 

 

7. „SONATY NA KLAWESYN I VIOLĘ DA GAMBA J.S. BACHA”

Paulina Tkaczyk – klawesyn, Konrad Górka – violoncello piccolo


Johann Sebastian Bach – największy artysta okresu baroku – to właśnie jego dzieła znajdują się w programie koncertu. Ukazują one syntezę stylistyczną tego czasu w najgenialniejszej postaci. Muzyka ta odkrywa piękno i możliwości brzmieniowe klawesynu oraz violoncello piccolo, jak również namiastkę ducha tej magicznej epoki, którą cechowało niebywałe uwielbienie dla sztuki. Sonaty te – niezwykle ekspresyjne, przemawiają bogatymi środkami wyrazu i mocno oddziaływują na słuchaczy, za sprawą równoważących się partii instrumentalnych.

  

W programie:                                                   

J.S. Bach

of-07 zal 16 male

Program szczegółowy:

 

 

J.S. Bach (1685-1750)

Sonata G-dur BWV 1027

klawesyn, violoncello piccolo

J.S. Bach

Sonata D-dur BWV 1028

klawesyn, violoncello piccolo

J.S. Bach

Sonata g-moll BWV 1029

klawesyn, violoncello piccolo

 

 

8.  „KRÓLOWIE EPOKI BAROKU – BACH I TELEMANN – ORAZ POLSCY KOMPOZYTORZY TEGO OKRESU”

Stefan Plewniak – skrzypce barokowe, Karolina Jesionek  – flet traverso, Paulina Tkaczyk – klawesyn,

Elżbieta Górka – skrzypce barokowe, Jacek Dumanowski – altówka barokowa, Konrad Górka – violoncello piccolo


„Barocco” – „perła o nieregularnym kształcie". Barok  to okres wyjątkowo bogaty i fascynujący, również w Polsce. W tym czasie muzyka rozwijała się z wyjątkową intensywnością, przyjmowała bardzo szybko nową estetykę. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną utwory dwóch wybitnych polskich kompozytorów tego okresu: M. Mielczewskiego i A. Jarzębskiego. Wykonane również będzie „Concerto Polonois” G.Ph. Telemanna – kompozytora, który w swoich utworach nawiązywał do muzyki polskiej, a na koniec tej muzycznej uczty – V Koncert brandenburski genialnego mistrza baroku – J.S. Bacha.

 

 W programie:

G.Ph. Telemann, A. Jarzębski, M. Mielczewski, J.S. Bach                       

 

Program szczegółowy:

 

 

A. Jarzębski (1590 – 1648)

„Bentrovata”

 

M. Mielczewski (1600 – 1651)

Canzona Prima

G.Ph. Telemann (1681 – 1767)

„Concerto Polonois TWV 43:G7

J.S. Bach (1685 – 1750)

V Koncert brandenburski D-dur BWV 1052

 

 

9.  „MUZYKA W ZWIERCIADLE CZASU”

Magdalena di Blasi – flet, Kamil Skicki – skrzypce, Paulina Tkaczyk – klawesyn


Utwory wykonane podczas koncertu układają się w różnorodną mozaikę stylistyczną łącząc w sobie dzieła epoki baroku oraz współczesne. Przechodząc od włoskiej ekspresji i swobody, poprzez wyrafinowany i wdzięczny styl francuski epoki baroku, kiedy to porównania obu tych narodowości wzbudzały najwięcej emocji w związku z ich odwieczną rywalizacją, dotrzeć można do kolejnych epok. A w labiryncie XX i XXI wieku – mieszanka stylistyczna wykorzystująca neoklasyczną lekkość, błyskotliwość, przejrzyste i zróżnicowane brzmienie, ludyczność oraz elementy muzyki jazzowej. To wszystko ukazuje pełne możliwości brzmieniowe – fletu, skrzypiec oraz klawesynu.

 

 W programie:

J. Ibert, J. Vanvinckenroye, J.N.P. Royer, A. Corelli,                          

T. Frączkiewicz-Kirkov, B. Martinů

of-09 zal 17 male

Program szczegółowy:

 

 

J. Ibert (1890-1962)

„Deux Interludes”

flet, skrzypce, klawesyn

J. Vanvinckenroye (1939-2006)

„Gioberney – Suite”

flet, klawesyn

J.N.P. Royer(1705-1755)

„La Marche des Scythes” Premier Livre

klawesyn solo

A. Corelli (1653-1713)

Sonata nr XII op. 5 d-moll „Follia”

skrzypce, b.c.

T. Frączkiewicz-Kirkov (1953-)

„Fantazja” na flet, skrzypce i klawesyn

flet, skrzypce, klawesyn
B. Martinů (1890-1959) „Promenady” H. 274 flet, skrzypce, klawesyn

 

 

10.  „W KRAINIE INSPIRACJI - SAKSOFON I KLAWESYN”

Ignacy Stojek – saksofon, Paulina Tkaczyk – klawesyn


Niezwykłe połączenie brzmień i muzycznych światów, które zawiera się w programie koncertu opartym na aranżacjach i improwizacjach, bazujących na twórczości kompozytorów różnych epok i stylów. Muzycy, w osobach klawesynistki i saksofonisty, inspirując się nawzajem, tworzą niepowtarzalny klimat, łącząc całość poprzez ciekawe instrumentarium oraz sięganie także do muzyki jazzowej między innymi w stylizacjach bluesa czy swingu.

 

 W programie:

M. Garson, C. Bolling, J. Vanvinckenroye, P. Iturralde                             

of-10 zal 20 male

Program szczegółowy:

 

 

M. Garson(*1945)

„Jazz Variations on a Theme of Paganini”

saksofon, klawesyn

C. Bolling (*1930)

„Rag – Polka”

saksofon, klawesyn

C. Bolling

„Baroque and Blue”

saksofon, klawesyn

J. Vanvinckenroye (1939-2006)

„Gioberney-Suite”

saksofon, klawesyn

P. Iturralde (*1929)

„Suite Hellénique”

saksofon, klawesyn

 

2018  Paulina Tkaczyk