9. „MOC KRZYŻA”

Wykonawcy

Zespół „Cantica Sacra”: Paula Maciołek – sopran, Aleksandra Owczarek – skrzypce barokowe, Paulina Tkaczyk-Cichoń – klawesyn

W programie

E. Brikner, H.I.F. von Biber, J. Kuhnau, D. Buxtehude, J.S. Bach, G.F. Händel, J. Kozłowski, N.A. Porpora

Krzyż, znany już w starożytności, w swojej bardzo długiej historii doświadczał rozmaitych przeżyć i ma bardzo wiele znaczeń. Jest między innymi symbolem ducha i materii, odkupienia, Bożej opieki, ofiary, męki, męczeństwa narodowego, pokory, skruchy, czterech stron świata. Może oznaczać za każdym razem coś innego nie tylko dla ludzi różnych wyznań, ale i ludzi tej samej wiary. Program koncertu zatytułowanego „Moc Krzyża” oscyluje wokół najistotniejszych chrześcijańskich motywów, które przedstawione są w dziełach sakralnych: wokalno-instrumentalnych oraz instrumentalnych. Posługując się barokową retoryką muzyczną kompozytorzy w bardzo sugestywny sposób przedstawili wydarzenia, między innymi z życia Chrystusa i jego matki. Ciekawym aspektem jest również podejście samych twórców do tematu wiary, który również wyraża się w ich dziełach.

Program szczegółowy

E. Brikner (1705-1760) „Laudate Pueri” Ps. 113 sopran, skrzypce, b.c.
H.I.F. von Biber (1644-1704) „Sonaty Misteryjne”:
- Sonata g-moll nr 10 „Ukrzyżowanie”
skrzypce, b.c.
J. Kuhnau (1660-1722) „Musicalische Vorstellung einiger Biblischer Historien”:
-  Suonata qvarta „Hiskia agonizzante e risinato”
klawesyn solo
D. Buxtehude (1637-1707) Kantata „Singet dem Herrn”  Bux WV 98 sopran, skrzypce, b.c.
J.S. Bach (1685-1750) „Alles mit Gott und nichts ohn' ihn” BWV 1127 sopran, skrzypce, b.c.
G.F. Händel (1685-1759) „Neun deutsche Arien”:
- „Singe Seele, Gott zum Preise” HWV 206
sopran, skrzypce, b.c.
J. Kozłowski (1757-1831) „La musique exécutée à la célébration des obsèquesde S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14, pt. Missa pro defunctis”:
- Nr IX Benedictus
sopran, skrzypce, klawesyn
J. Kozłowski (1757-1831) „La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14, pt. Missa pro defunctis”:
- Nr XIII Marche pour la procession
- Nr XIV Marche Adagio
klawesyn solo
N.A. Porpora (1686-1768) „Salve Regina” sopran,  skrzypce, klawesyn