1. „POLONEZ I MUZYKA DWORU SASKIEGO W DREŹNIE ORAZ WARSZAWIE”
Wykonawcy
Paulina Tkaczyk-Cichoń – klawesyn
W programie
J. Kozłowski, K. Kurpiński, A. Leopold, J. Elsner, Ch.S. Binder
W programie koncertu znajdują się zapomniane i na nowo odkrywane polonezy polskich kompozytorów z przełomu XVIII i XIX w. oraz sonata Christlieba Siegmunda Bindera (1723-1789), którego twórczość również należy do niedawno odkrytej. Kompozytor ten całe życie związany był z dworem Augusta III Sasa - króla Polski, który równocześnie jako Fryderyk August II był elektorem saskim oraz jego wnuka Fryderyka Augusta III. Temu ostatniemu dedykował Binder niektóre swoje utwory. Był on jednym z najważniejszych prekursorów nowej estetyki muzycznej, która narodziła się w XVIII w. i doprowadziła do utrwalenia się stylu klasycznego. Wg Richarda Engländera: „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję jaką C.Ph.E. Bach w Berlinie”. Program koncertu spaja muzykę wykonywaną na dworach: warszawskim i drezdeńskim – poprzez niezwykle popularny w Niemczech – polonez oraz twórczość Bindera, która łączy te dwa ośrodki.
Program szczegółowy
J. Kozłowski (1757-1831) | „Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”: - Polonoise Es-dur op. 5 nr 2 - Polonoise f-moll op. 5 nr 10 |
klawesyn |
J. Kozłowski (1757-1831) | „Recueil des Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”: - Polonoise d’un air italien de l’opera la Villanella rapita „Con umil reverenza” - Polonoise d’un air italien de l’opera Le Barbier de Seville „Già riede primavera” |
klawesyn |
K. Kurpiński (1785-1858) | „Zbiór Ulubionych Polonezów Kapelmistrza K. Kurpińskiego”: - Polonez B-dur nr 6 - Polonez D-dur nr 7 |
klawesyn |
A. Leopold (XVIII/XIX) | „Quatre Polonaises”: - Polonaise Militaire D-dur nr 1 |
klawesyn |
J. Elsner (1769-1854) | „Trois Polonaises arrangees pour le Clavecin”: - Polonaise Es-dur nr 2 |
klawesyn |
Ch.S. Binder (1723-1789) | Sonata a-moll op. 1 nr 5 | klawesyn |